Dixit Review: Een magisch spel van verhalen

Dixit versmelt het vertellen van verhalen met een raadspel waar kinderen en volwassenen van kunnen genieten. Het blijkt dat het moeilijk is om Dixit alleen te spelen, maar ook goed als het met anderen wordt gespeeld. De creativiteit komt naar boven als mensen strijden om het meest interessante verhaal en daar komen dan nog catchphrases bovenop. Daarom is de Dixit review hier om u de waarheid te vertellen over dit spel!

Vrijgave 2008
Spelers 3 – 6
Speeltijd ~30 min
Leeftijd 8+
Categorie Verhalen vertellen, kaartspel
Designer Jean-Louis Roubira
Kunstenaar Marie Cardouat
Uitgevers Asmodee, Libellud

Overzicht en thema

Dixit is een gezelschapsspel voor 3-6 spelers, ontworpen door Jean-Louis RoubiraHet is een simulatie van een wandeling door een kunsttentoonstelling, waarbij de spelers geestigheden of grove humor moeten verzinnen om hun plezier in de tentoonstelling te vergroten.

Elke speler krijgt een hand kaarten met vreemde, maar aantrekkelijke afbeeldingen, die hij moet gebruiken om de afbeeldingen van anderen te beschrijven.

Dixit is een gemakkelijke en onderhoudende manier om deel te nemen aan een gezond spel van verbeelding.

Geweldig familiespel
Brengt de creatieve kant van mensen naar boven
Uitbreidingspakketten houden het spel na verloop van tijd interessant
Slechts 84 kaarten in de originele versie
Het spel en de kaartensets waren een beetje prijzig

Mechanica en regels

Het doel van het spel is om de eerste speler te zijn met 30 punten. Elke speler kiest een kleur en neemt stemfiches die gelijk zijn aan het aantal spelers. In elke ronde is één speler de actieve speler. De actieve speler kiest een kaart uit zijn hand en beschrijft deze met zo veel of zo weinig detail als hij zelf wil. Beschrijvingen kunnen een deel van een gedicht of lied zijn, een filmtitel, een spreekwoord, een geluid, een woord, een zin, wat je maar wilt. Elke andere speler kiest dan een kaart uit zijn hand waarvan hij denkt dat deze overeenkomt met de beschrijving van de actieve speler. Deze kaarten worden met de afbeelding naar beneden op tafel gelegd.

dixit review

Als ze allemaal ontvangen zijn, schudt de actieve speler ze en draait ze om, zodat alle spelers ze kunnen zien. De kaarten worden op de velden naast het bord gelegd, te beginnen met nummer 1. Elke speler behalve de actieve speler gebruikt nu zijn stemfiche om in het geheim de kaart te kiezen waarvan hij denkt dat het nummer overeenkomt met dat van de actieve speler. Als alle stemmen binnen zijn, maken de spelers hun keuze bekend door het fiche op de kaart te leggen die zij als actieve speler hebben gekozen, en vervolgens te onthullen welke kaart van hen is.

Je mag niet alleen stemmen

Vinden alle spelers de kaart van de actieve speler, dan krijgt de actieve speler nul punten en alle andere spelers twee punten. Vindt geen enkele speler de kaart van de actieve speler, dan krijgt de actieve speler nul punten en alle andere spelers twee punten. Bovendien krijgt elke speler één bonuspunt per stem op zijn kaart als minstens één speler, maar niet alle spelers de kaart van de actieve speler vinden.

Dan krijgt de actieve speler drie punten, en elke speler die de kaart van de actieve speler heeft gevonden krijgt drie punten. Bovendien krijgt elke andere speler één bonuspunt per stem op zijn kaart. Verplaats je scorefiche één punt. Elk punt dat je hebt gekregen, gooi je de gebruikte kaarten weg, en elke speler trekt tot hij weer zes kaarten in zijn hand heeft. De actieve speler draait met de klok mee naar de volgende speler. De eerste speler die 30 punten heeft, wint. Maar als de trekstapel eerder op is, wint de speler met de meeste punten in een spel met drie spelers. Elke speler heeft zeven kaarten in zijn hand, in plaats van zes, en gebruikt de stemnummers, één tot en met vijf, en elke ronde leggen de niet-actieve spelers twee kaarten in in plaats van de normale één.

Gameplay: complexiteit en herspeelbaarheid

Er zijn wellicht twee zwakke punten aan Dixit. Het eerste is dat de 84 kaarten ongelooflijk zijn, maar ik heb het gevoel dat ik er op uitgekeken zou kunnen raken na het herhaaldelijk zien van dezelfde plaatjes. Ik kan echter meer uit het spel halen door later meer uitbreidingen aan te schaffen.

Ten tweede is er een beperkte creatieve vrijheid als het gaat om het beschrijven van je kaarten. Sommige spelers zullen blijven steken bij wat ze willen of kunnen zeggen, en daardoor is hun spel misschien snel afgelopen, terwijl anderen het leuk vinden om zonder al die poespas te spelen. Het introduceren van dit spel bij nieuwe mensen kan goed uitpakken, zelfs als die mensen niet bijzonder "creatief" zijn met hun beschrijvingen, omdat het bordspel draait om het gebruiken van je fantasie en creatief zijn.

Dixit Review: Onderdelen en installatie

Een vriend nodigde me uit om een nieuw bordspel te proberen dat ze net ontdekt hadden, Dixit. Het ontwerp van de doos trok eerst niet mijn aandacht, maar toen we eenmaal begonnen, vond ik het echt leuk. Ik had me in eerste instantie vergist. Ik dacht dat het weer een gezelschapsspel was, maar na het bekijken van de regels en kaarten - en omdat er elk jaar zo'n 200 nieuwe gezelschapsspellen worden uitgebracht - dacht ik dat deze net zo zou zijn als de rest.

Artwork en Component kwaliteit

Dixit heeft een spel kaarten met bizarre, niet-geïdentificeerde afbeeldingen erop. Deze spellen hebben zeer gedetailleerde personages. Er gebeuren allerlei vreemde dingen met hen in elk spel. De stukken bestaan uit gedetailleerde afbeeldingen die uit elk fantasieverhaal zouden kunnen komen.

Alle onderdelen zijn van goede kwaliteit. Het bord is een eenvoudig, functioneel stuk, maar niets bijzonders. Het meet 18 x 14 inches en heeft 2 rijen van elk 5 velden.

Het bord zelf ziet er eenvoudig uit; het is niet iets dat je af en toe tevoorschijn haalt om te pronken met de kunstwerken erop of iets dergelijks. Het is er gewoon om je voortgang bij te houden.

Bottom Line

Dixit is een van de beste gezelschapsspellen die ik in lange tijd heb gespeeld en misschien wel het beste gezelschapsspel. Het ziet er zeker niet uit alsof het een gezelschapsspel is. Het heeft dit surrealistische aspect met de kaarten, maar vooral wanneer het met een uitstekende groep wordt gespeeld, is dit een geweldig spel waarbij je elkaar probeert te slim af te zijn, maar niet zo veel dat je hersens er pijn van gaan doen.

Dixit Bordspel Dixit Bordspel
  • Populair tafelspel voor 3 tot 6 spelers
  • Ontworpen door kunstenaar Jean-Louis Roubira
Check Prijs

Het is gewoon amusant, en het is een ervaring die bordspelers naar mijn mening zeker moeten proberen. Het is echter geen bordspel voor iedereen. Het heeft een abstracte kunststijl die sommige mensen zeker meteen zal afschrikken. Maar ik zeg je dat als je met familie of vrienden speelt, je het anders moet kopen.

Prijs
3
Gemakkelijk te spelen
5
Gameplay
5
Kunstwerk & Componenten
4
Resultaat
4.3
Dit kaartspel belicht alle creatieve kanten waarvan je niet wist dat je ze had. Je kunt er heerlijk mee schilderen en tekenen, terwijl je ook hard kunt werken aan leuke schrijfuitdagingen. Met 86 verschillende speelkaarten is er altijd wel iets nieuws te ontdekken! En als je creatieve kant een opkikkertje nodig heeft, kun je je dag opvrolijken door een of meer uitbreidingspakketten uit te proberen, die spellen bevatten die net zo boeiend zijn als het origineel.