Dominion recensie: Een strategie spel dat je niet kunt weerstaan

Dominion is een spel dat al meer dan 10 jaar bestaat en nog steeds populair is. Het is het best verkochte kaartspel in de geschiedenis! Dominion werd oorspronkelijk ontworpen door Donald X. Vaccarinomaar het bedrijf Rio Grande Spelen heeft vele uitbreidingen op dit oorspronkelijke ontwerp gepubliceerd sinds zij het ongeveer 5 jaar geleden in handen kreeg.

Vrijgave 3 oktober 2016
Spelers 2-4
Speeltijd ~ 30 min
Leeftijd 14+
Genre Tactisch spel
Merk Rio Grande Spelen

Dominion Recensie: Thema van het spel

Dominion is a classic strategy game that has variable player powers – each time you play, it’s unique and unpredictable! Dominion takes place in the fictional Kingdom of Halta. Your goal is to build your dominion by gaining as much infamy (points) as possible before any other players; thus becoming the most prestigious leader among them.

Je kunt op verschillende manieren roem vergaren, maar voornamelijk door gebouwen te bouwen (die je elk verschillende vaardigheden geven) en overwinningspuntenkaarten te kopen.

Er zijn verschillende soorten van deze kaarten die de spelers belonen voor het hebben van de meeste of minste van een bepaald type kaart; dit voegt een extra laag toe om te proberen het spel te winnen!

Variatie: elke keer dat je het spel speelt is het uniek en onvoorspelbaar
Gemakkelijk te leren
Snel spel (30 minuten)
Hoge herspeelbaarheid, veel uitbreidingen en spelsoorten! (bijv. Intrigue, Seaside)
Omvat niet de in-game prijs van de uitbreidingen (je moet voor elke uitbreiding apart betalen)

Mechanica en regels

Dominion is een kaartspel met vier hoofdtypen kaarten - schat, overwinningspunten, actie en een vloek. Schat kan worden gebruikt om andere kaarten te kopen, maar wordt meestal gebruikt om overwinningspunten te krijgen. Actiekaarten kunnen worden gespeeld tijdens je beurt en geven je verschillende mogelijkheden - sommige voorbeelden zijn meer kaarten trekken of geld verdienen.

Overwinningspunten stapelen zich op tijdens het spel en de spelers tellen ze op het einde om te bepalen wie er gewonnen heeft!

Het mechanisme van Dominion draait om een eenvoudige structuur van het 'omdraaien' van een aantal kaarten van een stapel in wat wij een 'hand' noemen. De spelers beginnen elke ronde met een identieke hand (het enige verschil is welke actiekaart ze als startkaart hebben) en trekken elke keer dat ze aan de beurt zijn vijf nieuwe 'gerandomiseerde' kaarten in hun hand.

De volgende speler is dan aan de beurt door een kaart uit zijn hand te spelen op zichzelf of op een ander; dit spel kan resulteren in het activeren van bepaalde kaarten of vaardigheden. Hierna legt de speler de overgebleven kaarten in zijn hand af en trekt tot vijf nieuwe kaarten. Spelers kunnen kiezen of ze al deze kaarten in een keer willen afleggen (voor een kleine trekbonus) of dat ze elke kaart willen houden totdat deze is gebruikt voordat ze er meer trekken voor die beurt.

Het spel eindigt als één van de spelers geen overwinningspunten meer heeft door ze tijdens het spel te kopen of anders; als één van de spelers meer dan 40 VP heeft, verliest hij/zij! De winnaar wordt bepaald door wie de meeste VP's heeft nadat iedereen uitgeput is - gelijke standen worden verbroken op basis van wie het hoogste aantal eerst had.

Gameplay: complexiteit en herspeelbaarheid

Het spelmechanisme van Dominion is zeer eenvoudig, maar het kan op verschillende manieren worden gespeeld! Er zijn twee belangrijke spelvarianten: "gesloten" en "open". In een gesloten spelvariant begint elke speler met dezelfde set kaarten. Nadat deze fase is voltooid, openen de spelers hun overgebleven kaarten om verder te bouwen door verschillende strategieën toe te voegen voor toekomstige spelvarianten.

Deze opzet maakt Dominion ook een van de beste spellen om met meerdere mensen te spelen, omdat je je geen zorgen hoeft te maken of je in elke fase te veel of te weinig kaarten hebt in vergelijking met een andere persoon - iedereen krijgt toegang tot hetzelfde aantal! De tweede manier waarop Dominion kan worden gespeeld heet een open formaat, waarbij alle spelers vanaf nul beginnen en kiezen met welke tien koninkrijk kaartensets ze willen spelen.

Dit is een geweldige manier voor spelers die niet veel tijd of geld hebben om in het spel te investeren, maar toch meer variatie en strategische diepgang in de gameplay willen!

Een open format geeft je ook de mogelijkheid om nieuwe strategieën uit te proberen die misschien niet zo effectief zijn als andere, voordat je je erin vastbijt - dit houdt spellen interessant omdat ze niet altijd voorspelbaar zijn.

Componenten en installatie

De kaarten van Dominion zijn allemaal van hoge kwaliteit en zitten in een mooie, duurzame doos, die ook scheidingsstroken bevat om de verschillende stapels kaarten van elkaar te scheiden. Dit is vooral handig omdat elke uitbreiding meer soorten kaarten toevoegt om door te schudden! De kunst op deze ontwerpen mag dan niet flitsend zijn, maar ze geven een lucht van mysterie af als je ernaar kijkt - het is een leuk tintje dat de speler geïnteresseerd houdt.

Dominion is heel eenvoudig op te zetten en kan meestal in minder dan vijf minuten worden gedaan! Het regelboek bevat twee pagina's met extra inhoud van andere spelers die commentaar hebben gegeven op hun strategieën om te winnen met Dominion - ik denk dat dit een geweldig idee was omdat het je inzicht geeft in wat anderen doen om te winnen en je misschien zelfs helpt een betere strategie voor jezelf te bedenken.

Artwork en kwaliteit van onderdelen

De kaarten zijn van hoge kwaliteit en elke uitbreiding voegt meer soorten kaarten toe. De kunst is niet opzichtig, maar het geeft het spel een lucht van mysterie wanneer je ernaar kijkt - dit houdt spelers geïnteresseerd in turn-based gameplay. Dominion is zeker mijn tijd waard geweest! Het heeft eenvoudige mechanica waar iedereen in kan komen, maar toch complex genoeg om andere ervaringen te hebben dan anderen. Dominion is een geweldige ervaring voor spelers van alle leeftijden en is uitgegroeid tot een van mijn favoriete spellen die ik bezit!

Bottom Line

Dominion is een geweldig spel dat je terug laat komen voor meer! Spelers kunnen het als een groep of in teams spelen, waardoor de ervaring nog leuker wordt!

De snelle gameplay en eenvoudige maar diverse regels maken het perfect voor zowel nieuwe gamers die zich willen verdiepen in tabletop games als voor veteraan spelers die iets lichters willen dan de meeste strategie bordspellen. De verschillende spelmodi betekenen ook dat het spel op vele manieren kan worden gespeeld, zodat je altijd wat afwisseling hebt wanneer je met je vrienden speelt!

Prijs
4
Gemakkelijk te spelen
4
Gameplay
5
Kunstwerk & Componenten
5
Resultaat
4.5
Dominion is een geweldige ervaring voor spelers van alle leeftijden. Dominion bewijst het punt: je hebt geen flitsende componenten of kunst nodig om een uitstekend spel te maken. Dit kaartspel voor grondstoffenbeheer is zeker je tijd waard!